Home / Strategie / Zakelijk Instagram inzetten

Zakelijk Instagram inzetten

Foto- en video netwerk Instagram mag door ondernemers niet meer over het hoofd worden gezien. In 2010 werd dit nieuwe fenomeen in de wereld van social media geïntroduceerd en velen zagen Instagram in eerste instantie alleen als netwerk waar jongeren verhalen konden delen door middel van foto’s en video’s. Echter, het succes bleek groter dan verwacht. In 2014 werd account nummer 200 miljoen geopend. Ondernemers kunnen dan ook niet uitblijven op Instagram.

Merkbeleving genereren
Een wereld van enkel foto’s en video’s.. Het is toch wat lastig voor ondernemers om zich er een voorstelling bij te maken hoe je nu als ondernemer succes kan halen uit Instagram. Het netwerk is vooral erg interessant als je als ondernemer een echte merkbeleving wilt gaan genereren. Foto’s en video’s kunnen, indien goed gemaakt, meer zeggen dan duizend woorden. Daarnaast is er veel mogelijkheid tot interactie op Instagram. Mensen hebben de mogelijkheid om anderen, net als in Facebook, te taggen onder publicaties. Hierdoor gaat jouw bedrijfsfoto of –video al snel in de rondte. Dit levert je natuurlijk meer naams- en merkbekendheid op.

Acties zijn erg populair
Een actie op de foto; ideaal! Als je een actie op een reclamebord of in een krantenartikel kan plaatsen, dan kan je dit natuurlijk ook op de foto zetten. Maak een leuk bord met een interessante actie, bijvoorbeeld een gratis presentje bij iedere aankoop, en maak hier een opvallende foto van. Plaats deze foto op Instagram en je zult zien dat de actie indruk maakt.

Meer dan alleen acties
Natuurlijk kun je meer doen met foto’s en video’s dan alleen aanbiedingen, kortingen en acties presenteren. Je kunt ook nieuwe services of producten introduceren of projecten in uitvoering laten zien aan geïnteresseerden. Is je bedrijfssfeer de kracht achter je onderneming? Dan deel je dit natuurlijk via Instagram. Laat je bedrijfspand zien in de meest voordelige sfeer, geef impressies van referenties en opdrachtgevers en laat zien hoe jij aan het werk gaat. Als bouwbedrijf kun je bijvoorbeeld op meerdere momenten tijdens de bouw een leuk plaatje schieten om dit vervolgens als een professionele fotoshoot van de bouw te plaatsen. Zet mensen aan het denken met unieke uitspraken, grappige teksten of motiverende uitroepen, deel je kennis en expertise, geef advies en zorg ervoor dat je een inspiratiebron bent. Uiteindelijk ben je er natuurlijk op uit om reactie te krijgen.

Vines plaatsen
Als je zakelijk gebruik wilt maken van Instagram, dan is het ook zeker aan te raden eens verder te kijken naar de mogelijkheden als het gaat om Vines. Vines zijn korte video’s die op het sociale netwerk geplaatst kunnen worden. Deze Vines zijn maximaal een halve minuut lang en je zult versteld staan hoeveel je kunt laten zien in slechts dertig seconden. Plaats regelmatig een Vine en je krijgt al snel een vast publiek. Bedenk wel dat Vines origineel moeten zijn. Ga niet voor een relatief saaie opsomming van de producten, diensten of mogelijkheden van je onderneming, maar geef er een leuke, lachwekkende of unieke draai aan. Inspireer en mensen zullen het merken. Uiteraard is het goed om er rekening mee te houden dat 60% van alle Instagram gebruikers jonger dan 35 jaar is.

About Business

Check Also

business

Wat moet er op een banner staan?

Bedrijfslogo Wat u verhuurt Belangrijke USP’s Contactgegevens