Home / Strategie / Professionele huisstijl

Professionele huisstijl

Een professionele huisstijl is het halve werk, maar hoe zorg je nu voor een professionele huisstijl? Wat is het dat een logo succesvol maakt? Jouw huisstijl komt naar voren op verschillende manieren, zoals op je website, op visitekaartjes en natuurlijk in alle papieren communicatie. Een goed logo is dan ook van groot belang.

Geen huisstijl zonder logo
Een logo is het eerste waar je aan zal moeten denken. Zonder logo heb je eigenlijk geen huisstijl. Heb je nog geen logo, dan is het belangrijk om er eentje te ontwerpen, of te laten ontwerpen door een professional. Onthoud hierbij dat een ‘leuk plaatje’ geen logo is. Een logo moet aangeven dat er echt over nagedacht is. Het moet iets betekenen.

De functionaliteit van een logo
Ga bij het ontwerpen van een logo nooit uit van wat jij leuk of mooi vindt. Jij ziet jouw onderneming heel anders dan dat je (toekomstige) klanten deze zien. Daarom moet je juist uitgaan van wat jouw doelgroep in jouw logo verwacht te zien. Wat vinden zij aantrekkelijk en wat spreekt hen aan? Verwerk een boodschap in het logo dat aanspreekt en dus onthouden wordt. Het gaat immers om de herkenning van het logo en als men het logo gaat herkennen, dan krijg je meer naamsbekendheid. Mensen koppelen dit immers aan elkaar.

Kies voor origineel
Een logo mag best cryptisch zijn. Een logo dat heel letterlijk geïnterpreteerd kan worden wordt vaker gezien als saai, en dit wil je natuurlijk voorkomen. Laat je doelgroep jouw logo maar studeren om erachter te komen wat de boodschap nu eigenlijk is. Creativiteit is de sleutel tot succes als het om je logo gaat. Je logo mag niet lijken op een bestaand logo van een concurrerend bedrijf. Ook is het verstandig om voor compleet andere kleuren te kiezen.

Typografie is zeer belangrijk
Typografie lijkt misschien onbelangrijk maar is dit allerminst. De keuze voor een lettertype moet een reden hebben. Wat wil je uitstralen? Als je bijvoorbeeld een kinderkledingzaak hebt, dan moet het lettertype speels, jeugdig en misschien zelfs grappig zijn. Elke letter mag best een andere kleur hebben en misschien zet je hier en daar een letter scheef. Dit zal je doelgroep zeker aanspreken, want het straalt (kind)vriendelijkheid en sfeer uit. Echter, als je dezelfde typografie zou toepassen voor een aannemersbedrijf dan denken mensen dat je de clown wilt uithangen. Je zal niet worden vertrouwd en mensen gaan veel liever naar de concurrent. Kortom, besteed de nodige aandacht aan de typografie binnen je huisstijl.

About Business

Check Also

business

Wat moet er op een banner staan?

Bedrijfslogo Wat u verhuurt Belangrijke USP’s Contactgegevens