Home / Strategie / Zakelijk bloggen, waar moet je aan denken?

Zakelijk bloggen, waar moet je aan denken?

Zakelijk bloggen is helemaal in op dit moment. Echter, dit betekent niet dat je zomaar van alles op een blog kunt zetten. Je wilt immers wel succes halen uit de blogs die je schrijft. Daarom is het belangrijk om voortdurend na te denken bij wat je schrijft en hoe je het overbrengt naar de lezer. Met goede blogs kun je immers nieuwe klanten naar je toe trekken en bestaande klanten vasthouden. Waar houd je rekening mee als je succesvol en effectief wilt bloggen als ondernemer?

Weet voor wie je schrijft
Het is belangrijk om te weten wie je lezers zijn en wat zij van jou verwachten. In welke situatie leeft jouw doelgroep, tegen welke problemen lopen zij aan in het dagelijks leven en wat kan jij doen om het voor hen een stuk gemakkelijker te maken? Lezers zullen je waarderen, en jouw wetenschap delen, wanneer zij het gevoel hebben echt geholpen te zijn.

Niet voor reclame
Veel ondernemers maken de fout om reclame te maken in een blog. Hier zijn blogs niet voor bedoeld. Blogs moeten informatief zijn en een boodschap bevatten waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Reclame is voor veel mensen eerder storend dan behulpzaam. Natuurlijk mag je een blog best afsluiten met een linkje naar je product of dienst, maar houd het daarbij. Geen promotie in je blogs dus.

Lok reactie uit
Het is altijd goed om op zo’n manier te schrijven dat je vraagt om een reactie of een discussie. Natuurlijk moet het wel een positieve discussie worden, dus houd hier rekening mee. Geef tips, adviezen en vraag om feedback. Je lezers vinden het leuk om hun mening te laten horen, dus geef hen hier ook de mogelijkheid toe. Zorg er dus voor dat er daadwerkelijk een mogelijkheid tot reageren bestaat. Dit kun je natuurlijk doen door de mogelijkheid voor comments in te schakelen, maar je kunt ook slim gebruik maken van social media.

Vermijd vakjargon
Natuurlijk wil je met je blogs laten zien dat jij echt verstand van zaken hebt. Het is dan ook juist de bedoeling om te laten zien dat je weet waar je het over hebt en dat jij meerwaarde kan bieden met jouw kennis en informatie. Echter, breng dit niet over door in je blogs veel gebruik te maken van vakjargon. Vakjargon laat dan misschien wel zien dat je verstand van zaken hebt, en het staat ook erg interessant om er een lading moeilijke woorden in te mengen, maar de meeste lezers zullen er alleen maar van afschrikken. Een aanzienlijk deel van je lezers zal niet weten waar je het over hebt, en dan is de lol er al snel af.

Houd het bij
Een enkele blog zal weinig effectief zijn. Het is belangrijk om regelmatig iets te plaatsen. Als jouw blogs interessant zijn voor lezers, dan gaan zij op een gegeven moment uitkijken naar je volgende blog. Dit moet je natuurlijk hebben! Het is daarom belangrijk om met regelmaat een blog te plaatsen. Eens per week zou ideaal zijn, maar daar moet je wel tijd voor hebben. Probeer minimaal twee blogs per maand te plaatsen.

Stel vragen
Door vragen te stellen weet je wat er van je verwacht wordt. Het gebeurt dat ondernemers denken dat informatie die zij interessant vinden ook interessant is voor de lezer. Echter, niets is minder waar. Vraag je lezers waar zij over willen lezen, zodat je hier goed op kunt inspelen. Uiteraard is het handig om de vraag hier en daar nog eens te herhalen. Je zult steeds nieuwe input krijgen van je lezers en dat zorgt weer voor een mooie inspiratiebron voor jou.

About Business

Check Also

business

Wat moet er op een banner staan?

Bedrijfslogo Wat u verhuurt Belangrijke USP’s Contactgegevens